INFORMAČNÍ WEB A OBČASNÍK pro Prahu 15 a okolí 
Hostivař | Horní a Dolní Měcholupy | Dubeč | Štěrboholy | Petrovice
ban np
ban pmenu
ban taxi zelva
R P15 bann1

TOPlist

FOTKA TÝDNE

1900 u brehu

1900 ulice U břehu

TŘÍKOLKA TOUR

ph trik klip

GALERIE FOTEK

154 06

let pohled P15

Doprava, budování a rekonstrukce veřejné i technické infrastruktury, doplňování obytných území, transformační a rozvojová území, podoba veřejného prostoru i finanční zajištění obce /městské části/ jsou spojené nádoby celku 
ROZVOJE OBCE – MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 15 

Posledního půl roku bylo dění v Praze 15 hlavně ve znamení těchto, výše uvedených oblastí (více o tom najdete ZDE).
Nejen diskuze o představách její budoucí podoby, probíhající současně na pozadí přípravy nového Metropolitního plánu hl. m. Prahy, ale také při opakovaných polemikách nad zděděnými záměry bytových domů, které nebyly zastaveny !!! Naopak, některé už loni dostaly od Prahy zelenou.
Článek je nejen o důvodech, ale i cestách, kterými je možné vydat se dál.
 
Způsoby, jak Prahu (a s ní i Prahu 15) rozvíjet, a kam, se liší. Od snah na přísně centrálně řízené pojetí a razantní snížení počtu městských částí, až po způsoby, které by městským částem přiznaly širokou autonomii na principu subsidiarity, tj. podle zásady, kde se rozhodování a zodpovědnost ve veřejných záležitostech odehrává na tom nejnižším stupni veřejné správy, který je nejblíže občanům. 

Souboj o spravedlivější míru nastavení odpovědnosti mezi dnešní kraj a obec hl. m. Praha a jeho městské části, o tu jde dnes především. 
Dnešní nastavení je, podle mého názoru, pro městskou část vazalské, až otrocké.

V případě již dříve Prahou akceptovaných záměrů výstavby bytových domů je všeobecné nepochopení stávajícího stavu snad nejtypičtější. Krvežíznivá opozice, a s nimi občané, kteří jejich lživé pouliční agitaci uvěřili, snáší opakovaně kritiku na místní zastupitele. 
Dokonce je místním zastupitelům vyčítáno, že se v tomto otrockém postavení snaží postarat, tj. alespoň něco pro městskou část „urvat“, když hlavní město Praha o nové výstavbě už prakticky rozhoduje. 
A o tom, jak se postarat, bylo poslední půlrok téměř každé místní zastupitelstvo.  
Cílem bylo dojednat mateřské školky za téměř 100 mil. Kč,
zajistit pro městskou část vlastnictví rozsáhlých pozemků pro veřejné parky v obydlených lokalitách
i prodat nepotřebný majetek.
skolka1 skolka2 park gros 
budoucí školka za drahou Hostivař - 50 míst budoucí školka Na Groši 100 míst  budoucí veřejný park u Botiče až 31.000 m2 
zdroj: web MČ Praha 15
Postarat se sami je totiž už naše nezbytnost.

Je třeba říci otevřeně: „Způsob vnitřní správy města Prahy k městským částem pražského prstence je v katastrofálním stavu."
Princip subsidiarity je jen vějičkou v české Ústavě. Proti němu jde argument centristů, že jejich správa vyjde prý levněji. Až na výjimky nevyjde. Ve skutečnosti jen nechtějí pustit moc. A nejsme v tom sami. Jde už o všeobecný návyk: Evropská unie moc centralizuje, česká ministerstva decentralizaci na kraje už asi nedokončí nikdy, … a česká metropole svým městským částem jen tak chlup také nepustí.

 Přitom je jen málo kompetencí, které na svém území nemůže městská část převzít.
Vyšší úroveň správy (v našem případě ji vykonává hl. m. Praha), kde to přirozeně povaha věci vyžaduje, a kde je to zároveň i z mnoha důvodů racionální, lze popsat na příkladech plánování, realizace a provozu páteřní silniční sítě i páteřní městské hromadné dopravy (metro, tramvaj, vlak), stejně tak jako regionální či mezistátní (letiště, rychlovlak). Také síť vysokých škol, páteřní vodovodní a kanalizační sítě, síť celoměstských parků a bezpečnost města jsou výslovně určeny pro kompetence Prahy jako vyššího celku.
 Ostatní může, podobně jako každá jiná obec v České republice, zvládnout a převzít městská část. Okamžitě.
Dnes se městská část přímo stará o školky a základní školy, v jejich budovách také našlo zázemí mnoho středních škol. Spravuje také dům seniorů, zdravotní pečovatelské centrum, dva lékařské domy a má ve vlastních bytech běžící program pomoci pro místní občany v bytové nouzi. A stará se už I dnes o část zeleně a vykonává také správu části místních komunikací.
Mimo jasné odpovědnosti za majetek a služby obce může na městské části přejít i možnost rozhodovat o jejím rozvoji, t.j. řešit i své územní plánování. Znovu v rozsahu každé jiné obce v republice.

Městská část může plošně převzít péči o vše, co dělá každá normální obec v Čechách. 
Musí k tomu mít ale dostatečný podíl na daních svých občanů.
Ne daně zvyšovat, jen je pro městské části přerozdělit méně otrocky. Prahou je městským částem dáno jen 8 % z těchto daní. A k tomu se o další 1 – 2 % z těchto daní každoročně strhává souboj starostů městských částí (leštičů klik) o tzv. rezervu pro městské části. Souboj srovnatelný s bitkou psů o kost odhozenou z královské hostiny. Hostiny na pražské radnici.

Nestrkat hlavu do písku, ale uznat své skutečné možnosti a skutečný stav pražských věcí a vzít odpovědnost do vlastních rukou.
Tvořit, ne bořit. 

Skutečný souboj s pragocentristy nás v budoucnosti ještě čeká. 
Změna ale možná je, leží na dosah.

Michal Frauenterka, zastupitel Městské části Praha 15

 

 

ban zprav tel

ban kalendar

DNES JE pátek 18.10.2019

Svátek má Lukáš, zítra Michaela

Nejbližší místní události

BANN STEZKA
ban download new release
 ban Facebook
ban historie