Před 95 lety vznikla Velká Praha. Její expanze byla v logice potřeb nově vzniklé republiky mít velkoměsto za každou cenu. Kdo nesouhlasil, byl monarchista, zastánce starých pořádků.
|
|
Tehdejším výhradám mnoha obcí a městeček ale dalo poslední téměř století zapravdu. | |
Obavy o jejich nezávislost se potvrdily. A pozdější komunistická éra je, téměř všechny, změnila k nepoznání.
|
|
Nezbytnou součástí tohoto centralistického modelu správy hlavního města je, že je Praha krajem a obcí zároveň. |
K tomu je výsledkem platného volebního modelu, že 35 městských částí (z 57) nemá v zastupitelstvu hlavního města Prahy svého vyslance.
To znamená 278.046 Pražanů představující 22 % obyvatelstva Prahy!!!
Dalším velkým negativem financování je trvalá rezignace hl. m. Prahy vyjednat se státem spravedlivý příspěvek na výkon státní správy.
Ročně se jedná o cca 800 mil. Kč, které musí Praha 1 až Praha 22, pověřené vedením úřadů státní správy (ORP), najít ve svém rozpočtu a ochudit tím svůj vlastní rozvoj.
To znamená 278.046 Pražanů představující 22 % obyvatelstva Prahy!!!
Dalším velkým negativem financování je trvalá rezignace hl. m. Prahy vyjednat se státem spravedlivý příspěvek na výkon státní správy.
Ročně se jedná o cca 800 mil. Kč, které musí Praha 1 až Praha 22, pověřené vedením úřadů státní správy (ORP), najít ve svém rozpočtu a ochudit tím svůj vlastní rozvoj.
Současný stav je podle nás dlouhodobě neudržitelný.
Podle našeho názoru Praha potřebuje novou podobu svého samosprávného uspořádání. K této diskusi je nyní i vhodný čas. Ministerstvo vnitra připravuje od loňského roku změnu územně správního členění. V té ale navrhuje zachovat i okresy a pro Prahu neznamená žádnou změnu.
![]() |
![]() |
Celý návrh Ministerstva vnitra na změnu územně správního členění v ČR z roku 2016 najdete ZDE |
Je jen málo kompetencí, které nelze na městské části delegovat. Ty jsou již dnes personálně i organizačně schopny zajistit samosprávu na svém území v plném rozsahu. Náš níže uvedený návrh spočívá ve výrazném přesunu kompetencí na městské části.
Náš návrh může také do značné míry eliminovat stále častější odstředivé tendence některých samospráv v pražském prstenci. Těm nakonec, při dnešní úrovni centralizace, nelze úvahy tohoto typu vlastně ani vyčítat. Přesto se domníváme, že jsou i jiné možnosti.
Návrh
možná změna způsobu samosprávy uvnitř hlavního města Prahy
Vycházíme z jedné ze základních zásad, ke kterým se formálně hlásí snad všichni, včetně Evropské unie. Z principu subsidiarity, tj. „rozhodování a zodpovědnost ve veřejných záležitostech se má odehrávat na tom co nejnižším stupni veřejné správy, který je nejblíže občanům“.
Podle nás je tento princip v hlavním městě prozatím vyložen účelově.
Centralizovaná metodika rozdělování grantů, finanční diskriminace při dělení daňových výnosů, způsob řešení územního plánování, podfinancování státní správy, duplicitní správa v mnoha sektorech, …. To jsou jen některé podstatné rysy pražské politiky, která ponechává téměř veškeré zdroje a pravomoci v centru. Pravomoci kraje i obce zároveň.
Jde nám o zákonné zajištění možnosti dlouhodobého rozvoje pražských městských částí a odstranění duplicit, které ve svém důsledku také samosprávu výrazně prodražují.
Podle našeho názoru obecný stav vyžaduje legislativní změnu a posun. Aby rozhodování a nedělená odpovědnost byla co nejblíže občanům.“
Pro aplikaci návrhu počítáme s pětiletým obdobím pro legislativní přípravu.
Také pro vymezení některých kompetencí, zejména při financování Pražské integrované dopravy (PID).
Novelizace, zejména zákonů č.131/2000 Sb. a Statutu, zákona č.129/2000 Sb. a zákona č. 128/2000 Sb., by tak byla nejdříve možná od roku 2022, resp. 2024.
Kraj Praha by byl "jen" jedním z dalším krajů v ČR.
Městské části by se tak staly obcemi uvnitř Kraje Praha.
Vztahoval by se tak na ně zákon o rozpočtovém určení daní podle platné legislativy, jako na jiné české obce.
Přechodné období | ||
Podle našeho názoru je třeba, aby se, už po dobu přípravy výše uvedených legislativních změn, narovnaly alespoň základní poměry mezi městskými částmi, hlavním městem Praha a státem. |
||
Pro přechodné období navrhujeme: |
||
A. | změnu podílu na daňových výnosech mezi hlavním městem Prahou a městskými částmi na 13,5 % | VÍCE O TÉMATU NAJDETE ZDE |
B. | odstranění finanční diskriminace od státu při stanovení příspěvku na výkon státní správy | VÍCE O TÉMATU NAJDETE ZDE |
Je samozřejmě možné se dále tvářit, že pražské uspořádání je optimální či jediné možné. Nebo čekat na ještě větší "utažení šroubů" pražské centralizace. Nedělat nic je ale jen čekáním na návrhy shora.
My věříme, že změna k lepšímu řešení je možná. Leží na dosah.
Michal Frauenterka, Spolek Bosákovník a redakce iZÍTRA.info