aneb PO 9 LETECH ZNOVU V BODĚ NULA |
Aktuálně o Libeňském mostě: | xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx |
24. dubna 2018 byla Radou HMP doporučena ke schválení do pražského zastupitelstva výstavba nového Libeňského mostu. Důvody rozhodnutí byly podepřeny dvěma expertními zprávami, analýzou i doporučením technické rady (celé usnesení Rady HMP najdete ZDE).
Zastupitelstvo se o dva dny později (26.4.) sice sešlo, ale neschválilo si ani program jednání !! A tak se zase rozešlo. Roznětkou konfliktu byl – Libeňský most.
Prý měl být zařazen na projednání na 17:00 hod.? V aktualizovaném programu jednání zastupitelstva, který schválila pražská rada jen o dva dny dříve, se na seznamu bodů Libeňský most nově objevuje, není však do bodů projednávaných na pevný čas zařazen. Jak píšeme v jiném článku ZDE, šlo tak, podle nás, spíše jen o roznětku výstřelu pražské komunální předvolební kampaně.
![]() |
Připojujeme závěr z důvodové zprávy usnesení pražské rady ze 24. dubna 2018. Je-li popisovaný stav skutečností, pak odkládání řešení Libeňského mostu je jen jedna velká, a nezodpovědná, hra s ohněm. |
Rekapitulace:
![]() |
|||||
2002 | X | zadání města pro Libeňský most po povodni: „Most musí být připraven na tisíciletou vodu a musí být koncipován tak, aby se stal funkční součástí protipovodňové ochrany Karlína, Libně i Holešovic“. |
|||
![]() |
|||||
16 let | od povodně přes nečinnost až po politickou hru - v havarijním stavu celá rekapitulace zde |
||||
CELÁ ANALÝZA MOSTŮ Z ROKU 2016 |
|||||
březen 2018 | probíhá odvolací řízení k rozhodnutí Ministerstva kultury, že most kulturní památkou není | ||||
NOVÝ MOST / REKONSTRUKCE MOSTU / NOVÝ MOST / REKONSTRUKCE MOSTU / NOVÝ MOST / REKONSTRUKCE MOSTU .... |
Po ukončení odvolacího řízení na Ministerstvu kultury ohledně jeho rozhodnutí o tom, že Libeňský most není kulturní památkou, jsou zřejmě možné dva scénáře:
Scénář č.1 - nový most - do roku 2021 | xxxx | Scénář č. 2 - rekonstrukce mostu - do roku 2026 |
|
|
|
Termín stavby Libeňského mostu ale bude nezbytné koordinovat s připravovanou rekonstrukci Hlávkova mostu, která je ale také plánována na rok 2020 (!). Nezbytný kolektor u Hlávkova mostu, jehož stavba už probíhá, bude prý dokončen včas, tj. v říjnu 2019.
Rekonstrukce obou mostů (Libeňského a Hlávkova) se tak, zřejmě, dostane do časové kolize. A tak bude muset být rozhodnuto, zda jedno či druhé. |
Mimo již vydaných 60 mil. Kč známe jen jedno další prohlášení k ceně. Náměstek primátorky města Dolínek (2018): „Náklady na opravu i stavbu nového mostu jsou podle odborníků obdobné, a to 550 až 600 milionů Kč“. Sice zvláštní, ale jediný dostupný údaj. Možná úspora více než jedné miliardy jistě není maličkost. Odhad rekonstrukce je ale zřejmě bez nákladů na kolektor (ten levnější u Hlávkova mostu se už staví za min.460mil. Kč).
A co bude stát několikaleté flikování mostu, než k rekonstrukci skutečně dojde? Kolik rekonstrukce bude dohromady stát, je tak spíše ve hvězdách. Někteří, např. pražský IPR, už nevyloučil i náklady vyšší, než na nový most. Tak jako tak bude k ceně nutné připočíst již vydané náklady na sanaci a na hotový projekt nového mostu (ca 80 mil. Kč).
|
|
Podle nás zřejmě vyhraje taktika odpůrců nového Libeňského mostu.
Vypadá to, že přednost dostane Hlávkův most. A zpoždění rekonstrukce mostu libeňského? Jako bychom to už slyšeli: * Bude čas na jiný projekt Libeňského mostu – rekonstrukci. * Stejně stačí, když bude projekt připraven až v roce 2022 (po rekonstrukci Hlávkova mostu). * Do té doby se sice bude muset flikovat jeho havarijní stav, aby most mohl být v provozu i vydržel objezdovou trasu uzavírky Hlávkova mostu * Ale to nevadí, rekonstrukce bude přeci levnější a tak nějakých dalších sto miliónů sem, sto miliónů tam.
V každém ohledu však jde, už od roku 2010, o zbytečné zpoždění. A nerozhodnost a neschopnost dohody dále pokračuje.
Co architekt, to jiný názor. Praha 7 chce most zachovat, Praha 8 spíše ne. Pro Ministerstvo kultury most cenný není.
Co se týče ceny, bude to zřejmě jeden za osmnáct (nový most), druhý bez dvou za dvacet (rekonstrukce mostu).
Město jako vlastník mostu nemá jasno ani dnes !! Proti platnému stavebnímu povolení na nový most už od roku 2016 stojí v rozporu vlastní usnesení města, že most má být rekonstruován.
A tak to v roce 2004 vypadalo jednoduše. Podle tehdejšího harmonogramu mělo být hotovo v roce 2006, i přes zpoždění přípravy nejpozději v roce 2011.
Co nám to připomíná?
To je vlastně důvodem, proč vznikl tento článek.
Velmi obdobný průběh, dokonce i z pohledu času, představuje plán na dokončení pražských silničních okruhů a jejich spojnic na jihovýchodě Prahy.
Čím více se o problému mluví, tím méně se s ním něco skutečně dělá. Nerozhodnost a neschopnost dohody jako přes kopírák.
(viz náš článek ETAPA 511 PRAŽSKÉHO OKRUHU - ZÁŘÍJOVÁ SHOW BRZDIČŮ ).
Jen s tím rozdílem, že u nás nemá co spadnout. A na pravidelné tranzitní zácpy jsme přece už "zpovykaní".
Tlacháním bylo promarněno další období. Kolik jich ještě máme před sebou?
Michal Frauenterka a redakce iZÍTRA.info
zdroje: TSK, web hlavní město Praha