INFORMAČNÍ WEB A OBČASNÍK pro Prahu 15 a okolí 
Hostivař | Horní a Dolní Měcholupy | Dubeč | Štěrboholy | Petrovice
ban pmenu
ban np
ban auto x
beran
kvetinym
papavera
buldoci neratovice
holeone
nakacabe

TOPlist

HOSTÉ PŘISPÍVAJÍCÍ SVÝMI ČLÁNKY

 
ods  TOP 091 
svob SSCR log
foto1
Schválenému rozpočtu na rok 2016 dominuje potvrzení trendu jeho bezvýchodnosti a dlouhodobé neudržitelnosti.
Bohužel jako u rozpočtu státního a rozpočtu hlavního města Prahy. Srovnání dokumentujeme na posledních třech grafech tohoto článku.
O rozpočtu radnice Prahy 15 jsme psali v občasníku již několikrát.
Na našem webu se jím, v celopražském kontextu, zabýváme v jedné z rubrik trvale sledovaných témat.
Co je základním nedostatkem rozpočtu?
foto11
 

Finanční diskriminace od hlavního města Prahy při přerozdělování daňových výnosů od Pražanů (9% získá Praha 15 a 91% si ponechá hl. m. Praha) a finanční diskriminace od českého státu při příspěvku (je jen poloviční) na výkon jeho státní správy, kterou za něj Úřad městské části v Praze 15 a okolí vykonává.

Jsme přesvědčeni, že výši diskriminace lze letos vyčíslit v provozních částech rozpočtu na 41,6mil. Kč - viz graf.

Celkově až k 71mil. Kč, započteme-li ústavní právo samospráv mít pro sebe alespoň nějaké prostředky na rozvoj – podle nás ve výši daně z nemovitosti - a alespoň hodnotu odpisů k obnově majetku.

Je třeba se vrátit k požadavkům, které místní zastupitelstvo odsouhlasilo v minulém volebním období jako součást i dalších kroků plánované obrany zájmů Prahy 15 v plném rozsahu, které jí české zákony umožňují.


Při březnovém jednání zastupitelstva vedení radnice připustilo, že bude třeba spojit síly napříč politickými stranami. Logické, střednědobě je ohrožena schopnost Prahy 15 rozpočet vůbec sestavit.

Naše předpoklady počítají s první rozpočtovou krizí v roce 2019, tedy hned po příštích komunálních volbách, kdy by finanční rezerva z původních více než 100mil. Kč v roce 2014 mohla klesnout pod 20mil. Kč, se kterými už rozpočet sestavit nepůjde.

Úvaha o dalších mohutných prodejích majetku je z mnoha důvodů nepřijatelná, protože by Prahu 15 uvrhla do rozpočtového víru, který by ohrozil její existenci. A to si, věřím, nepřeje nikdo ze zastupitelů.

Podobnosti o trendech neudržitelnosti rozpočtů státu, hl.m. Prahy a Prahy 15 v grafech daňových příjmů a celkových rozpočtových výdajů:

 ČR - daňové příjmy  Praha - daňové příjmy  Praha 15 - daňové příjmy

Graf Prahy 15 je úmyslně až tím třetím, aby bylo možné dobře dokumentovat systém, kterým se rozpočtový hazard státu a hl. m. Prahy propadá až na nejnižší složku státní a obecní administrativy – na Prahu 15.

A to i přesto, že daňové příjmy státu a hl.m. Prahy, až na výjimku období ekonomické recese, trendově stále rostou.

foto2 foto3 foto4

Až se této generace budou děti ptát, proč od konce devadesátých let minulého století vytvářela v době převážně hospodářského růstu tak mohutné, dnes nesplatitelné dluhy, bude těžké odpovědět. Pravdě nejbližší odpověď? „Prostě jsme se zadlužili a skoro všechny půjčky projedli“.

Michal Frauenterka www.radni.cz

Zdroje dat: weby MF ČR, hl. m. Prahy a MČ Praha 15


A V TÉTO RUBRICE NAJDETE TÉŽ NÍŽE TRVALE SLEDOVANÁ TÉMATA
ban tst hosivarsky lesopark ban tst zrusene projekty ban tst hostivarska spojka

reklama kacaba

ban pizza bezlepkova
worldslogo
ban kalendar

DNES JE čtvrtek 1.10.2020

Svátek má Igor, zítra Olívie a Oliver

Nejbližší místní události

Žádné události
ban cenik inzerce
ban nazory z Cech odjinud
ban tst hosivarsky lesopark