INFORMAČNÍ WEB A OBČASNÍK pro Prahu 15 a okolí 
Hostivař | Horní a Dolní Měcholupy | Dubeč | Štěrboholy | Petrovice
ban pmenu
ban np
ban auto x
beran
kvetinym
papavera
buldoci neratovice
holeone
nakacabe

TOPlist

HOSTÉ PŘISPÍVAJÍCÍ SVÝMI ČLÁNKY

 
ods  TOP 091 
svob SSCR log
mapa mala
.... A NA NICH TAK UŽ JSOU A BUDOU ŠKOLÁCI PŘI PŘECHÁZENÍ TRVALE VÍCE OHROŽENI.

Ti, kteří si koupili domy a byty za Prahou, blízko svého nového domova jen málokdy najdou i práci. 
Z jihovýchodu se tak, po dálnici od Brna (D1), Hradce (D11), Boleslavi (R10) i po státovkách Černokostelecké a Českobrodské, denně do hlavního města tlačí desítky tisíc aut. Ve všední ráno jsou všechny ucpané.
O nepochopitelné, státem blokované přípravě výstavby etapy 511 pražského okruhu, obchvatu Běchovic a Újezda n/Lesy a související Hostivařské spojky, píšeme podrobně v jiném článkuZDE
Ti zkušenější řidiči už vědí jak nato. Včas odbočí na místní komunikace a obytnou zástavbou městských částí se rychleji dostanou, kam potřebují. Průjezdy křižovatkami se semafory jsou už v jejich prospěch nastaveny a dalších dvacet let tak budou den co den otravovat život obyvatelům městských částí a ohrožovat děti při jejich cestě do školy.
Tento článek je tak věnován hlavně velmi obtížnému přecházení místních silničních průtahů v městských částech.

Hlavními průtahy městských částí jde v ranní i večerní špičce bez semaforu přejít jen těžko. Projedete-li všechny městské části obvodu Prahy 15, ve všech najdete jen zřídka pro chodce semafor, který by na zmáčknutí ihned (nebo alespoň v krátké době) pro ně sepnul zeleného panáčka. Páteřní, a dnes i tranzitní, místní komunikace prochází každou obcí tak, že ji většinou rozdělují na dvě části. A škola je jen na jedné straně. Polovina školáků tak musí „přes hlavní“ každý den nějak přejít.

Na přechodu bez semaforu je v ranní špičce situace také nebezpečná. Na těch se semaforem jsou, často díky preferenčnímu nastavení semaforů ve prospěch MHD (ale i tranzitujících aut), na takovém přechodu vystaveni intervalu, který na některých místech nerozsvítí zeleného panáčka pro chodce až dlouhé 4 minuty. Zkuste si schválně na hodinkách stopovat čtyři minuty. Neskutečně dlouhá doba. Trpělivost dětí všichni známe, není velká. A tak se přebíháním na červenou pouští do divoké rulety.

Jedním ze zvláště komplikovaných úseků je na ulici Švehlova v Hostivaři. Zde, i přes počáteční urgence, Magistrát odmítl před dvěma lety spuštěné preferenční nastavení semaforů pro tramvaje odinstalovat. V dopravní špičce tudy projede až 70 tramvají za hodinu. Před každým projetím tramvaje signál nastaví její cestu na volno a zablokuje tím i možnost přecházení chodců, ráno hlavně dětí. Ty se snaží přes Švehlovu ulici přejít ze sídlišť Na Groši, Vladycká a Hostivařská do Základní školy ve Staré Hostivaři a nemají žádnou jinou možnost. Jediné dva semafory, které o něco častěji a rychleji reagují, znamenají prodloužení jejich cesty o 200 až 500 m. Děti je tak využívají jen minimálně. Od 1. září, i díky tomuto opatření, začne znovu hra s ohněm pro stovky místních dětí.

Tuto situaci lze v různých obměnách pozorovat i na jiných místech jihovýchodu Prahy.

mapa clanek
Výše popsaná preference dopravy pomáhá tranzitu ze Středočeského kraje dojet, mimo nedokončené torzo stále zacpaných dálnic a státovek, co nejrychleji do města za prací. Místní komunikace jsou tak, jako silniční delta, využívány jako alternativa pro jejich komfort dojet až ke své práci autem.
A Magistrát jim, instalací preference pro MHD, jde ještě „na ruku“, když některé silnice v obytné zástavbě nastavením semaforů pro tranzit ještě zprůchodňuje. Nejen, že nechává čekat místní řidiče v dlouhých intervalech z bočních ulic, ale hlavně školáky na přechodech.
Pro přehled připojujeme mapu místních silnic využívaných k tranzitu s nebezpečnými přechody bez semaforu. Také v ní najdete přechody se semaforem, který skutečně ihned, nebo alespoň jen s malým zpožděním, (do 30 vteřin) reaguje a chodcům spustí zelenou. V území se 45.000 obyvateli a s 3.000 školáky je jich opravdu málo.
hluk 2011
Hluková mapa (z roku 2011) tak jen potvrzuje zátěž silniční delty místních komunikací. 

A statistika průjezdnosti?
Jen pro příklad: Dolní Měcholupy mají 2.600 trvale bydlících obyvatel, ale po hlavní tam projede 23.000 vozidel denně, Petrovicemi s 6.000 obyvateli projede jen po ul. Novopetrovické denně 18.300 vozidel. To je v součtu 41.300 vozidel. Mezi těmito městskými částmi a Středočeským krajem leží jen Úhříněves(MČ Praha 21), ve které dohromady žije 10.000 obyvatel.
A to je statistika jen jedné výpadovky. Hostivaří s asi 20.000 obyvateli jen po Švehlově ulici projede víc než 37.000 vozidel denně. To je pro zajímavost více, než projede Strahovským tunelem. (zdroj: TSK-intenzity dopravy 2015).

A tak bychom mohli pokračovat.

Bude třeba, aby místní obyvatelé demonstrativně ukázali státu neudržitelnost stávající situace a potřebnost dokončení dálnic a obchvatů na jihovýchodě Prahy?
A bude také třeba pražskému magistrátu názorně předvést, že i zájmy obyvatel na jihovýchodě Prahy by je měly zajímat, ne jenom včely na střeše pražského magistrátu? Situace pomalu, ale jistě, spěje k vyhrocenému řešení.

Někteří politici a místní spolky už otevřeně navrhují v září blokovat dopravu a upozornit na neudržitelnou situaci. Protože jde o trvale neřešený stav, který se může prodloužit až na dalších dvacet let, vlastně se není ani čemu divit. Pokud protesty někdo vyvolá, my se přidáme.

A co Vy?

Redakce iZÍTRA.info

 


A V TÉTO RUBRICE NAJDETE TÉŽ NÍŽE TRVALE SLEDOVANÁ TÉMATA
ban tst hosivarsky lesopark ban tst zrusene projekty ban tst hostivarska spojka

reklama kacaba

ban pizza bezlepkova
worldslogo
ban kalendar

DNES JE pátek 21.2.2020

Svátek má Lenka, zítra Petr

Nejbližší místní události

Žádné události
ban cenik inzerce
ban nazory z Cech odjinud
ban tst hosivarsky lesopark