![]() |
V pondělí jsme na Magistrát hlavního města Prahy podali další připomínky k probíhající aktualizaci č. 2 Zásad územního rozvoje hl. m. Prahy.
Jedná se ale znovu „jen“ o připomínky veřejnosti.
|
Naše první připomínky, v rámci úvodního projednání aktualizace č.2 Zásad, jsme podali letos v dubnu (ZDE). | |
Po jejich projednání je zřejmá trasa po území Patnáctky (je součástí etapy RS1 z Prahy do Brna).
V novém výroku vyhlášky se výslovně objevil alespoň požadavek na vymezení tunelových úseků. Což je, s ohledem na polohu trasy přes obytná území a průmyslovou zónu, logické.
Část trasy rychlovlaku po Patnáctce v tunelu zkrátka vést musí. Neméně důležitá jsou ale i omezení, která přinese stanovená územní rezerva. Pro podnikání v průmyslové zóně, i pro rodinné a bytové domy v ní ležící. A o ní zejména je tento článek. |
Koridor rychlovlaku jen na území Prahy 15 vytvoří, ihned po jeho schválení, územní rezervu o rozloze ca 130 hektarů na dobu sedmi až devatenácti let (dle odhadu investora - SŽDC).
Územní rezervou budou dotčeny stovky až tisíce vlastníků nemovitostí i přesto, že zřejmě velká část trasy koridoru bude vedena v tunelovém úseku. Ten jinak většinou výrazná omezení pro většinu stavební činnosti nepřináší. V naší připomínce jsme tedy žádali, aby vlastníkům nemovitostí byly známy omezující podmínky pro výstavbu či rekonstrukci jejich nemovitostí v připravované územní rezervě co nejdříve. Optimálně již při schválení platnosti této územní rezervy. Také proto, aby vlastníci nemovitostí mohli včas, tedy dříve, než bude územní rezerva vyhlášena, řešit své plány a záměry jěště bez omezujících podmínek.
Zásady územního rozvoje hl. m. Prahy jsou totiž nadřazeny i platnému pražskému územnímu plánu. Po schválení této nyní projednávané aktualizace Zásad bude územní rezerva stanovena, ale její aplikace do územního plánu bude (dle harmonogramu SŽDC), trvat zřejmě až do roku 2020. Zejména z tohoto důvodu vidíme rychlé stanovení podmínek pro výstavbu v územní rezervě jako podstatnou.
Příslušné místní orgány státní správy, zejména stavební úřad, bude po jistou dobu často první institucí, kterou budou, zejména drobní stavebníci, informováni o existenci územní rezervy a tím o možných omezeních pro jejich nemovitosti a záměry. Málokoho totiž zřejmě napadne, při jeho záměru na výstavbu garáže či rekonstrukci domu, nahlížet do jiného dokumentu, než je územní plán hl. m. Prahy. Jestli do nějakého plánu vůbec nahlížet budou. O to větší může být pak jejich překvapení.
Děkujeme také za Váš předchozí zájem o tuto problematiku. Nejsme proti realizaci rychlovlaků přes Českou republiku.
Rychlovlak ale jistě nebudeme, podobně jako většina obyvatel Patnáctky, denně používat. Přesto jeho negativní dopad před jeho výstavbou, při stavbě i po ní bude jistě ovlivňovat nejen stovky vlastníků domů a bytů, ale i mnoho místních firem.
A to by už nás zajímat mělo. Alespoň to, jak se pokoušet negativní vlivy této stavby co nejvíce eliminovat.
Pokud se i Vám zdají naše další připomínky také jako podstatné, dejte nám prosím vědět Vaši účast na email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Širší zájem zastupitelů i občanů může mít v dalším projednávání svou váhu.
Michal Frauenterka a Jan Beran, Spolek Bosákovník
![]() NAŠE PŘIPOMÍNKY Nr. 1 |
![]() |
|
2. dubna 2017 | 13. dubna 2017 |
NECHCEME RYCHLOVLAK |